Zawód copywritera jest stosunkowo nowy w Polsce, cieszy się jednak coraz większą popularnością. Wpływ na to często ma elastyczna praca oraz atrakcyjne zarobki. Dlatego przedstawiamy, czym zajmuje się copywriter oraz na jakie wynagrodzenie można liczyć, pracując na tym stanowisku.
Kim jest copywriter?
Copywriter jest to osoba, która zawodowo zajmuje się tworzeniem treści wszelakiego rodzaju. Do jej głównych zadań należy pisanie, korekta i edytowanie tekstów reklamowych. Mogą to być krótkie slogany, oferta opisana na ulotkach czy długie artykuły eksperckie zamieszczane w różnych serwisach internetowych.
Przy czym trzeba podkreślić, że mowa jest tu o unikalnych treściach, a nie o powielaniu czy kopiowaniu tego, co już zostało napisane. I choć określenie copywriter z tego względu jest dość niefortunne, to obecnie w języku polskim brak lepszego odpowiednika.
Copywriterem można zostać bez względu na zdobyty wykształcenie. Ważne jest posiadanie tzw. lekkiego pióra, umiejętności precyzyjnego wyrażania myśli. Oczywiście, trzeba też doskonale znać zasady pisowni, aby tworzony tekst był poprawny i zrozumiały.
Ile zarabia copywriter?
Trudno jest określić średnie zarobki copywriterów, ponieważ ich wysokość uzależniona jest m.in. od stażu pracy, województwa/miasta czy wielkości firmy, w której są zatrudnieni. Jak jednak wynika z Ogólnopolskiego Badania Wynagrodzeń, mediana w Polsce na tym stanowisku wynosi 3 500 zł brutto (2 505 zł netto). Zwykle zarobki te wahają się między 2 980 zł brutto a 4 850 zł brutto.
Firmy najczęściej poszukują osób kreatywnych, obowiązkowych, potrafiących pracować pod presją czasu. Copywriterzy muszą oczywiście posiadać bardzo dobrą znajomość języka polskiego, ale też umiejętnie wyszukiwać informacje. Konieczna jest biegłość w obsłudze pakietów biurowych.
Jakie firmy zatrudniają copywriterów?
Jakie firmy poszukują copywriterów? Tak naprawdę pracę na tym stanowisku można dostać w każdym przedsiębiorstwie, niezależnie od branży. Dotyczyć to może m.in. dużych firm, które posiadają własny dział zajmujący się tworzeniem treści reklamowych.
Najczęściej jednak copywriterzy znajdują zatrudnienie w agencjach reklamowych oraz w agencjach SEO, gdzie piszą dla wielu różnych klientów. Szczególnie często poszukiwane są osoby posiadające wiedzę i doświadczenie w zakresie optymalizacji stron, analityki internetowej. Tacy copywriterzy tworzą m.in. teksty pozycjonujące, uwzględniające określone frazy.
Często można spotkać się także z tym, że copywriterzy pracują jako freelancerzy. Oznacza to, że zwykle posiadają własną działalność gospodarczą, współpracują z wieloma różnymi firmami. Mogą się ogłaszać w serwisach ułatwiających nawiązanie współpracy między przedsiębiorstwem a copywriterem. Wtedy ich wynagrodzenie uzależnione jest od zaproponowanych stawek oraz ilości zleceń.
Zwykle warto też posiadać wiedzę branżową, ze ściśle określonej dziedziny, ponieważ dzięki temu można tworzyć teksty eksperckie, o wysokiej jakości merytorycznej. A jak można się domyślić, te są zdecydowanie najlepiej płatne.
Moim zdaniem stawki dla copywriterów są żałośnie niskie, a na dodatek rynek psują osoby, które piszą teksty za śmieszne pieniądze z uśmiechem na ustach… ta branża chyba nie ma szans na poprawę.